A Kisvárdai Weiner Leó Alapfokú Művészeti Iskolában Újhelyi István klarinéttanár, igazgatóhelyettes előadásában „A barokk furulyázás módszerei” című szakmai program valósult meg 2025.04.16-án. Az előadás középpontjában a barokk furulyajáték tanítási lehetőségei álltak. Gyakorlati bemutatásra kerültek az artikulációs formák, valamint azok jelentősége a növendékek zenei kifejezésének fejlesztésében. A barokk furulya technikai sajátosságai lehetővé teszik a gazdag díszítés alkalmazását, amely a korszakra jellemző előadói stílus alapja. A program a hangszer történeti hátterét is érintette, valamint szó esett annak újrafelfedezésére a 20. században.
Az eseményt szakmai beszélgetés zárta, amely teret adott a pedagógiai tapasztalatcserére, melyen részt vettek a Záhonyi Árpád Vezér Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, a Gyürei Általános Iskola, Gimnázium és AMI Gulácsi Tagintézménye és intézményünk tanárai.
Köszönjük Újhelyi Boglárka és Szikorszka Tetyána aktív részvételét!😍
„Építsd meg a zenét!” – innovatív szolfézstanítás Kovács Attiláné Nagy Tündével (2025.04.09.)
A szolfézsoktatás jövője és megújulásának lehetőségei álltak Nagy Tünde előadásának középpontjában, aki a Kisvárdai Weiner Leó Alapfokú Művészeti Iskola szolfézs tanszakvezetőjeként és tapasztalt szolfézstanárként új szemléletmódot képvisel. A hagyományos zeneelméleti oktatás ma sokszor háttérbe szorul a gyakorlati hangszeres képzéssel szemben, ezért szükség van korszerű pedagógiai módszerek alkalmazására. Az előadó a Kodály-koncepció alapelveit megtartva olyan multiszenzoros, játékos eszközöket mutatott be, amelyek segítik a gyerekek számára a zenei fogalmak élményszerű elsajátítását. Az egyik legfontosabb innováció egy speciálisan kialakított fa építőkocka rendszer, amely vizuálisan és fizikailag is lehetővé teszi a zenei hangok és ritmusok szerkezetének megértését. A módszer évek óta sikerrel működik a gyakorlatban és az előadáson a résztvevők ennek alkalmazását élő tanórán is megtekinthették. Az eseményt szakmai beszélgetés zárta, amely teret adott a pedagógiai tapasztalatcserére, melyen az alábbi iskolák tanárai vettek részt: a Záhonyi Árpád Vezér Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, a mándoki Sennyey Elza Általános Iskola, a Vásárosnaményi Eötvös József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, a nyíregyházi Vikár Sándor Zeneiskola-Alapfokú Művészeti Iskola és intézményünk zenetanárai.
Komár Lívia
igazgató
Köszönjük az elméleti és gyakorlati tudásátadást!👏
A köszöntő gondolatok után zenei ráhangolódással (Baksa Hajnalka – hegedű és Varga Éva – zongora) kezdődött a mai előadás.
A XXI. századi nevelés és oktatás megújulásának kulcsa a szemléletváltás, amelyben a drámapedagógia kiemelt szerepet kaphat. Maczurka Edit zongoratanár előadásában saját pedagógiai útkeresését mutatta be, amely során a zenetanítás hatékonyságának és élményszerűségének fokozása érdekében fordult a drámapedagógia felé.
A drámapedagógia nem csupán a művészeti tantárgyak oktatásában nyújthat új lehetőségeket, hanem szélesebb értelemben is fejleszti a tanulók személyiségét, tanulási motivációját és erősíti az együttműködési készséget. Az identitásformáló hatás révén segít a diákoknak megküzdeni az élet kihívásaival, hozzájárulva boldogabb és sikeresebb egyéniségek formálásához.
Az előadás célja, hogy megossza a drámapedagógiai eszközök alkalmazásának tapasztalatait és bemutassa, hogyan válhat a módszer a nevelés és oktatás innovatív eszközévé, sikeres volt.
A rendezvényen részt vettek a Záhonyi Árpád Vezér Általános Iskola és intézményünk tanárai.
Komár Lívia
igazgató
Köszönjük a részletes tájékoztatást!☺️
2025. március 26-án Czvik Ildikó gordonkatanár tartott előadást iskolánkban a tanulási nehézségek kezeléséről.
A nyitó gondolatok után kétzongorás nyolckezes produkcióval kedveskedtek a zongora tanszak tanárai.
Az előadás középpontjában a Köznevelési törvényben kiemelt figyelmet igénylő tanulók csoportjai álltak, különös tekintettel a tehetséges, tanulási nehézséggel küzdő, sajátos nevelési igényű (SNI), beilleszkedési nehézségekkel élő és halmozottan hátrányos helyzetű diákokra. Az oktatás eredményessége nagymértékben múlik azon, hogy a pedagógiai módszerek mennyire illeszkednek a tanulók egyéni szükségleteihez. Ennek érdekében a tanulók megismerésére irányuló módszertani alapelvek ismerete és fejlesztése elengedhetetlen. Az előadás célja, hogy segítséget nyújtson az SNI-s és BTMN-es tanulók megértésében, tisztázva a tanulásban akadályozottság fogalmát. Fontos különbséget tenni a fogyatékosság, korlátozottság és sérültség között, hiszen ezek eltérő pedagógiai megközelítést igényelnek. Az előadás során ezekre a kérdésekre kerestük a választ, támogatva a hatékony és befogadó oktatást.
A rendezvényen részt vettek a Záhonyi Árpád Vezér Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, a nyíregyházi Vikár Sándor Zeneiskola-Alapfokú Művészeti Iskola, intézményünk tanárai valamint néhány érdeklődő.
Komár Lívia
igazgató
Gratulálunk!
A mai napon kerültek bemutatásra dr. Gulácsyné Turi Erika Erzsébet zongoratanár, tanszakvezető jó gyakorlatai és innovatív módszerei.
A köszöntő szavak után Szikorszka Tetyána és Hidi László zongorajátéka csendült fel.
A hangszertanulás folyamata nemcsak gyakorlást és fegyelmet igényel, hanem lehetőséget biztosít arra is, hogy játékos formában sajátítsuk el a zenei ismereteket. Az előadó által bemutatott módszerek és játékok ezt a szemléletet erősítették, hangsúlyozva, hogy a zeneoktatás során a kreativitás és a játékosság kulcsfontosságú szerepet játszik.
Az évek során az előadó számos olyan játékot fejlesztett ki és gyűjtött össze, amelyek hatékonyan segítik a zenetanítást. Ezek a játékok nemcsak a zenei készségek fejlesztésére szolgálnak, hanem a gyermekek szellemi képességeit is erősítik, hozzájárulva az önbizalom növeléséhez és a szorongás csökkentéséhez. A játékos tanulási módszerek révén a tanulók sokkal motiváltabbak és a zenetanulás élvezetesebb, természetesebb folyamattá válik.
Az előadó hangsúlyozta, hogy a tanítás során soha ne fogyjunk ki az ötletekből. Tanárnő nemcsak elméletben osztotta meg tapasztalatait, hanem felajánlotta, hogy rendelkezésre bocsátja a zenetanár kollégák részére a játékokat. Ezzel ösztönözni kívánta a pedagógusokat arra, hogy bátran alkalmazzák a játékos módszereket és alakítsanak ki még szorosabb kapcsolatot diákjaikkal, hiszen a közös játék és alkotás élménye segíti a tanár-diák kapcsolat elmélyítését és olyan pozitív élményeket biztosít, amelyek a gyermekek zenei fejlődésére és önbizalmára is hosszútávú hatással lehetnek.
Összességében az előadás azt az üzenetet közvetítette, hogy a hangszertanulás nemcsak gyakorlásból áll, hanem egy olyan élmény is lehet, amely örömet, fejlődést és kreativitást hoz mind a diákok, mind a tanárok életébe.
Az előadáson részt vettek a Záhonyi Árpád Vezér Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, a mándoki Sennyey Elza Általános Iskola, a kisvárdai Somogyi Rezső Általános Iskola és a nyíregyházi Vikár Sándor Zeneiskola-Alapfokú Művészeti Iskola és intézményünk zenetanárai.
Komár Lívia
igazgató
Scroll to Top